Joni: filmziel en ondernemer

In deze fake wereld van perfecte plaatjes op Instagram en Facebook is er volgens mij nood aan een  mediaproduct dat  niet alleen entertaint, maar ook iets bijbrengt”, zegt Joni Van Swalm, oud-student en baas van zijn eigen mediabedrijf Studio JAS.

“De media  moeten een  bepaalde boodschap verkondigen en mensen inspireren. Daar mag wat bewuster mee omgegaan worden voor mijn part. Heel wat mensen hebben het moeilijk. Psychisch welzijn is meer dan ooit een issue. Dat ga ik niet kunnen oplossen, maar ik wil wel aan bewustmaking doen. Er is behoefte aan méér, aan een niveau dat dieper gaat.

Ik wil op de huid zitten van die kinderen. Ik wil dat ze hun verhaal kunnen vertellen aan Hastro… Hij is zoveel meer dan een pop. Hij spreekt tot de verbeelding. Ik wil iets nieuws brengen met hem in de media. Nu nog de juisteinvalshoek vinden.

Hastro de Dromenmaker is een dierenpop met menselijke trekjes. Hij wil de nachtmerries van kindjes verjagen. In maart kregen we een eerste steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds voor dit kinderproject. Dat had ik niet verwacht. Ik heb vóór MEB op het RITCS gezeten en daar zeiden ze altijd dat ik te commercieel was. Maar kijk, ik heb die steun toch gekregen. Had een heel dossier opgesteld, samen met een scenarist. Hij structureerde mijn ideeën en we reden op de valreep naar Brussel om onze inzending af te geven. ‘Ben ik nog op tijd?’, vroeg ik toen we arriveerden. ‘Ja, hoor.’
Hoe ik een businessmodel ga bouwen rond de figuur van Hastro: dat is nog een denkoefening die ik moet maken. Ik weet nog niet of ik het project ooit aan een zender ga verkopen. Hastro is toch mijn kindje. Dat hij een deel wordt van het dagelijkse leven van  6- en 7- jarigen… Dat is wel mijn droom. Sesamstraat, maar dan anders. Ik wil op de huid zitten van die kinderen. Ik wil dat ze  hun  verhaal kunnen vertellen aan Hastro… Hij is zoveel meer dan een pop. Hij spreekt tot de verbeelding. Ik wil iets nieuws brengen met hem in de media. Nu  nog  de  juiste  invalshoek vinden. Ik droom alleszins over een film over Hastro en lespakketten voor scholen.
Als ik geen draaidag heb, dan vind je me in mijn kantoortje, naast Campus National van Thomas More in Antwerpen. Toen ik MEB- opleidingshoofd Pascale Aerts vorig jaar belde om te vragen of zij een kantoor voor me kon regelen, heeft ze dat meteen gedaan. Ik denk dat ik een week later de sleutel kreeg van een fijne studio in hartje Antwerpen. Ik heb die samen met mijn jaargenoot Maarten Kerstens ingericht. Maarten zat ook bij Studio JAS, hij hielp me om mijn gedachten wat te stroomlijnen. Hij bracht orde in mijn chaos. (lacht)

Ik ben een enorme fan van Pixar. Die verhalen… Wauw. Denk maar aan Toy Story: dat raakt iedereen. Ik wil mensen ook raken en inspireren.

Ik ben een enorme fan van Pixar. Die verhalen… Wauw. Denk maar aan Toy Story: dat raakt iedereen. Ik wil mensen ook raken en inspireren. Hastro heeft dat potentieel. In welke vorm, dat is nog de grote vraag. Ik zou wel graag willen uitgroeien tot een online tv-zender, waar Hastro wordt wat Kaatje nu is voor Ketnet. Virtual reality: daar leent zijn figuur zich ook prima voor. We gaan wel nog werken aan zijn uiterlijk. Nu hebben de kindjes schrik van hem, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Hastro moet nachtmerries wegnemen en zeker niet zelf creëren. (lacht)”

Op stage bij Up With People

Derdejaars Jeroen en Chloé deden stage bij Up With People. Een ervaring die letterlijk grenzen verlegt!

Luis: acteur, zanger én vlogger

“Ik zong en danste mee in de Ketnet Musical Team U.P. En in de spektakelmusical 40-45 van Studio 100 heb ik een figurantenrol.”

Phebe: vlogster op TikTok

“Lip sync, comics, transitions. Je vindt heel wat filmpjes van mij op TikTok. 15.000 volgers heb ik ondertussen. Ik lees niet altijd alle reacties, maar toen iemand ‘Je bent een muze’ schreef, was ik wel geflatteerd.”